Adobe Flex nedir

Web Teknolojileri  Şubat 19, 2016

Merhaba, bu yazimda sizlere adobe flexten bahsedecegim.

Adobe’un flash uygulamasini duymayan yoktur. Gerci chrome kullanicisi iseniz duymayabilirsiniz de. Adobe flash urununu bir noktadan sonra web animasyon araci olmaktan cikarip (html5 ile buna mecbur kaldi) oyunlara yuklendi. Ancak oyun sektoru basitlikten biraz uzak oldugu icin flash yetersiz kaldi. Bu kapsamda cozum arayan adobe flash tabanli yani actionscript 3 uzerine kurulu flex adinda bir acik kaynak framework gelistirmeye karar verdi.

Adobe Flex tamamen acik kaynak olup ActionScript3 dilinin guzelliginde bir frameworktur. Her ne kadar bilmeyenler klasik bir flash kutuphanesi gibi gorselerde air ve diger 3 parti bilesenlerle is ciddi bir noktaya geldi. Java veya csharp gibi bir dil kullaniyorsaniz sisteme asina oldugunuzu soyleyebilirim. Actionscript 3 bu konuda oldukca benzer bi sekilde yaziliyor. Kalitim, polimorfizm gibi kavramlarin var oldugu platform abstract, interface gibi OOP standartlarini da zorlamakta. Her ne kadar bir interpreted dil olsada derleyiciler size nesne tiplerini, fonksiyon parametre tipleri ve donus tiplerini belirtmediginizde uyari veriyor. Eski yazilimlari desteklemek adina sanirim simdilik tamamen untyped calismayi engellememisler ancak memory size gerekiyorsa bunu yapmaniz sart.

Flex flash ile gelen garbarage collectoru kullanmakta. Yani kullanmadiginiz verilerinizi temizleyecegini soyluyor. Ancak profiler den baktigimda bunu memoryde ciddi bir alan harcamadan da pek yapmaya niyeti yok. Fakat flash player 20 de elle cagirma imkaniniz var. flash.system.System.gc() bu konuda imdadiniza yetismekte. Eger gc nin otomatik versiyonuna guvenirseniz kaybedeceginiz sadece memory olmaz ayni zamanda motionlarda patlama ihtimali yuksek diyebilirim. Gc kendi basina davrandiginda memory de yuksek miktarda yikim yapiyor ve bu bazen animasyonlarin timerlarini da vuruyor. Programatik animasyonlar yapiyorsaniz sanirim sistem bu ivmeleri ayarlayan nesnelerin her biri icin bir timer olusturmak yerine ortak bir timer referans ediyor. Haliyle buyuk yikimlarda bu da durumdan etkileniyior.

Flexin derinliklerine inmeden devam edecek olursak adobe oyun gelistiricilerine ozgun sayfalar hazirlamis. Burada flare3d gibi bir kac bilindik 3. parti kutuphaneyi de tanitip nasil kullanacaginiza deginiyor. Adobe game developer seklinde bir aramayla rahatlikla genis bir oyun gelistirme havuzuna ulasabilirsiniz.

Bu arada c ile oyun gelistirebilmis dostlarima da sesleniyorum. Adobe c ve c++ tabanli (c++ da pek fazla ozellik desteklenmese de) kutuphaneleri de derleyip kullanma imkani sunmakta. Bu konu biraz daha ileri duzey bir husus ancak mumkun. Her ne kadar java tabanli bir derleyicisi olsada uygun c projelerinizide derleyip kutuphane olarak kullanabiliyorsunuz.

Klasik

Bu yazı 1305 defa görüntülendi

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Yazar Hakkında

15 yıllık çalışma hayatında birçok proje geliştirmiş binlerce projeyi inceleme fırsatı bulmuş yazılım aşığıdır. İşini hobi olarak gören yazarımız iş hayatını profesyonelce zevkle sürdürmektedir.

Son Eklenenler